HAPPILY EVER AFTER

Daisypath Anniversary tickers

Iman Dani Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Edna Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Ayra Mohd Hafiz

Lilypie Premature Baby tickers

Tuesday, January 25, 2011

nak tau apa itu trigger finger?

ok..ok..actually hari ni x dapat nak share gamba jari dani tu. sebab nya semalam mama dia ni gila gigih nak capture gamba jari dia.dani punya la marah sampai sepak2 henfon gue..cess! but i will share it later..nanti mama dia ni berjaya capture gamba jari dani, dan macamana aku hari2 pasang simen kat dia, bentuk simen tu, akan aku share later..tu pun kalo aku berjaya capture la..haha.

btw, bagi x nak menghampakan kaum2 ibu dan ramai kwn2 kat fb mintak share gamba2 dani tu sebab they can't get the real picture of what is trigger finger, here i attached piece of image yang bole nampak jari dani tu bend ok, aku mmg x pandai la nk circle2 kan jari dia bagi korang focus, so pandai2 la usaha bulat2 kan mata korang k;

ok,try focus dekat ibu jari dia tu, semua 4 jari bole berdiri tegak dgn jaya nya, unless yang ibu jari tu..ha nampak?da paham?

tu pun boleh nampak kan, tapi kalo aku x cite, semua mesti ingt normal je jari dia, tapi kalo korang pegang sure bole rasa keras nya jari dia..

ha tgk tu, yang lain ok jer, ibu jari dia je asik bend..

ha ni aku bg gamba yg dekat skit,try focus..jgn focus omak dia tau, tgh x semenggah lgsg tu..tapi ni jari dia dr pandangan atas, so korg pandai2 la imagine k?

ok la, aku da penat godek2 dalam folder gamba2 dani..motif aku just nk share jer..maybe ramai yg macam pelik dgn apa jadi pada dani.aku pun pelik weh campur sedih woo, lagi2 secara lahiriah ko nampak anak ko ni sihat walafiat je, rasa bangga anak perfect cantik gebu..tapi boleh x perasan pulak ada sedikit "kesakitan" yg terjadi..aku x nak mention sakit dani ni sbg "kecacatan" ok! bcos bg aku, jari dani tu boleh di ubat, alrite..so jgn jump into nonsense conclusion..(emo pulak tiba2..hoh0)

lets continue with what the orthopedic said: according to doc, lately memang kerap sgt dia jumpa kes yang sama jd pada baby2 nie, dulu mmg jarang2 malah x pernah ada kot. then diorang conclude yang trigger finger terjadi disebabkan oleh "habit" bayi itu sendiri.

ok senang cite, baby ni kan still fragile, lembut longlai..so when it comes to their bone tu mmg lg la mudah di lentur.so bila dani ni duk dlm perut mama, dia nie asyik la bend kan jari dia, sampai terbawak2 ke dunia realiti. tu yg tulang dani terikut2 bend. dan disebab itu lah penyakit ini boleh di ubat dgn ada nye fisioterapi..

ala, aku rasa kita yg da besar ni pun akan jd mcm tu kalo kita duk jadikan sesuatu benda tu sbg habit. contoh nya aku, dulu masa skolah kan wajib pakai tudung, so aku ni duk asrama, so lg la penggunaan tudung ni menjangkau sehingga 24 jam. aku ni kalo pkai tudung suka ikat anak tudung tu ketat, kadang2 berbekas kulit kepala..di sebabkan 5 tahun duk bergelumang dgn tudung, tulang tengkorak aku, bhgian bwh telinga tu pun mcm da berbekas..paham x??aku pun x paham apa aku cite, cam berbelit..heh~~

doc bg chance dani fisio selama 3 bulan, so far aku nmpak positif progress lah! jari dia da x bend sgt, da semakin tegak dgn jaya nya..ouh fyi, kesemua jari belah kiri dani termasuk ibu jari dia xda masalah..ok je..hanya ibu jari belah kanan, HANYA IBU JARI SAHAJA ok...

tapi kan bila aku google trigger finger ni macam situasi yg sgt common dkat oversea la..dan macam kaedah perubatan ikut level of trigger finger nie..sportsman pun kerap dpt trigger finger ni. medic kat sana classify trigger finger ni as repetitive use of finger..or else;

"Your Trigger Finger is bothering you, maybe just a painless popping annoyance or you could be experiencing severe dysfunction where your finger is continuously locking up. You know, it’s the result of overuse and the irritated swollen tendon keeps catching on the tunnel (flexor sheath) every time you try to straighten your finger and/or thumb."

ok la, penat la type panjang2, meh nak share satu keratan akhbar..

bagi yg belum baca, pegi google cepat2,rasa nak sepak perempuan myanmar tu!!

p/s : aku bagi kalo korang nak copy n save gamba2 dani ni, in order for u to zoom in or zoom out the image, tapi jgn misuse yer..tuhan nampak..wassalam =)

10 comments:

~daRLee ZuRiS~ said...

itu bukan kecacatan.ia sesuatu yg unik.takpe...mudah2an ok lah nanti kan.

afni+hafiz=dani said...

insyallah, tuhan tu maha mengasihi, kalo DIA nmpk mcm mana kita berusaha, mesti DIA akan sembuh kan =)

mun said...

ingatkan apelah td trigger finger..takpe awak..baby lembut..leh ok nanti tue.....

afni+hafiz=dani said...

tu la ramai yg xtau..afni ni duk penat la explain secara maya pada kwn2 fb dan blog..so bila tunjuk gamba baru paham..hehe. insyaallah mun, doakan utk dani skali k? =)

Anonymous said...

anak saya pun megalami mslh yg sama.ibu jari kanan juga...

afni+hafiz=dani said...

Anon: oh yeke??so how?ada bwk pegi fisio x?

Madam Sooyaree said...

Thanks for sharing :)

afni+hafiz=dani said...

madam sooyaree: hehe..no prob =)

[leily.laily] said...

mengong r pompuan tu..
dh ngandung 9bln, rileks aje men tikam baby tu yer..
ishkkk, tergamak beno die!!!

afni+hafiz=dani said...

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ : tu la, terkejut sgt bila dgr radio pagi td..tp jd kurg geram bila dgr kata nya org myanmar, kalo melayu, kasi rejam jer..hehe