HAPPILY EVER AFTER

Daisypath Anniversary tickers

Iman Dani Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Edna Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Ayra Mohd Hafiz

Lilypie Premature Baby tickers

Thursday, April 25, 2013

mengandung kali kedua

betul lah kata kebanyakan orang, lain anak, lain ragam ketika mengandung. macam tu jugak aku, pengalaman dah 2 kali ni totally different.
 
pengalaman mengandungkan dani sangat mudah, takde masalah morning sickness ke apa, paling teruk pun aku kena heartburn je. selera makan jangan cakap la, memang tak beragak, itu yang sampai final trimester aku cecah 18kg kot kalau tak silap. tapi bila dani keluar, memang thrill sikit la, masa pantang dia kena sawan, lepas tu aku kena handle masalah trigger finger dia almost a year. bukan mengeluh, tapi itu semua bahagian masing-masing. Wallahualam...
 
dalam pada aku berdepan dengan masalah irregular period, tak sangka sangat aku di bagi pula nikmat mengandung kali kedua. cuma pengalaman kali ni sangat berbeza. 3 bulan aku suffered from morning sickness, asal masuk makanan, muntah. aku cuba tak nak makan, sebab letih asik muntah. tapi tak boleh, sebab lapar aku memang tak tertahan-tahan, kalau aku lapar, dan-dan tu jugak aku nak makan, tapi tak sampai 5 minit, muntah.
 
teringat masa awal mengandung pegi cuti ke Melaka, parking dekat depan Dataran Pahlawan, berjalan kaki sepanjang bandar Melaka, boleh kata setiap pitstop aku muntah T__T habis je azab morning sickness, aku kena heartburn, BP pun tak stabil. ni dah dekat masuk 3rd trimester, kulit aku jadi kering yang sangat teruk. dah 27 wks, naik 4kg. ok kot, sebab kali ni aku makan macam orang normal, haha. tak macam masa dani dulu, sumbat semua ada.
 
tapi tu semua pengalaman kan? tak semua boleh rasa apa yang kita rasa. bersyukur sangat. ok kali ni aku nak share produk yang aku pakai sepanjang pregnant ni.
 
1) Pregnancy Supplement
 
 
biasa bila dah ada pengalaman mengandung, kita memang akan well-aware jenis-jenis supplement. masa dani dulu aku amalkan obimin, calcium & Neurogain je. tapi untuk BabyE, aku consume Blackmores Pregnancy Formula & Calcium. kadang-kadang kalau stok Blackmores susah nak dapat kat farmasi, aku beli Neurogain, Iberet Folic & Calcium. buat orang yang mengandung kali pertama, mesti confuse kenapa mesti ada Calcium? ok gini ye dik, ecece.. tak semua orang boleh telan susu untuk maternity, so kita replace kan dengan pil Calcium. jangan risau kalau contohnya kalau tak minum susu nanti baby kurang Calcium la apa, takde maknanya. kalau tak nak minum susu, makan je pil Calcium, senang cerita :) tapi jangan pulak susu kau tak nak minum, pil Calcium pun tak nak telan, bukan stakat baby je kurang nutrien, mak dia pun akan suffered bad-cramp, sebab baby tu for sure korek Calcium korang. ada paham?
 
2 kali mengandung, aku teruk kena heartburn. ada yang risau takut Gaviscon ni tak elok untuk baby, so far gynea aku kata ok je. cuma nya kalau boleh jangan lah depend pada Gaviscon semata-mata. pastikan minum air masak sebanyak yang mungkin, In Sha Allah boleh kurangkan rasa perit ulu hati tu.
 
 
2) Penjagaan Badan
 
 
masa Dani, aku kena kurap sejibik macam kat bawah ni. pathetic enough? bila pergi consult Doctor, dia tak boleh nak buat apa. sebabnya aku tak pernah kena macam ni, so besar kemungkinan benda ni adalah pembawakan mengandung je. memang betul pun, lepas je dani keluar, hilang terus parut-parut kurap tu.
 
 
yang kali kedua ni lain pulak, kulit aku jadi kering sangat. bila dah kering, bertambah gatal la rasa. untuk perut, aku guna brand Pureen je, beli pun sebab promo Baby Expo, so far ok la. untuk badan aku beli Sebamed Moisturizing Body Lotion & Sebamed Face/Body Wash, produk ni memang ok sangat. gatal-gatal terus jadi kering.
 
 
3) V-Part Hygiene
 
 
ok masa mengandung, V-Part memang akan jadi sensitif, sometime discharge tu akan berlebihan tahap melampau. bila dah banyak discharge of cos gatal dia memang hazabb sangatt. jadi penggunaan Feminine Wash amat penting, aku memang tak sesuai brand Lactacyde, Sebamed je yang dapat membantu. terpulang pada kesesuaian masing-masing.
 
aku ada google penggunaan Cotren Vaginal Tablets ni, ramai yang risau takut masa pregnant tak boleh guna. aku guna benda ni pun sebab dah tak tertanggung hazabb gatal, dari jadi infection, baik cegah dulu ye dak. masa mengandung Dani, doctor pernah masukkan pil ni dekat V-Part aku, takde masalah pun. so untuk kedua ni, aku masukkan sendiri, tapi without applicator usage ok. mungkin bahaya kot, takut terlebih jolok ke dalam. hehe.
 
 rasa dah panjang sangat entry aku ni, ingat nak cramp-kan semua cerita dalam satu entry, takut korang bosan pulak baca. so nanti aku post hari lain ok.
 
Till Then.
 

5 comments:

KAK RAINBOW said...

dugaan org mengandung ni lain2 kan? harap ko bertabah. kejap lagi adik dani nak keluar dah

afni+hafiz=dani said...

tau takpe beb. harap masa bersalin nanti, semua dipermudahkan. Amin :)

Hanani Hamid ( Ticer Nani ) said...

wah, dah 27w ye..kejap je rasa. eh? ke aku je yg rasa gitu..haha..mmg lain2 pembawakan anak2 ni..aku yg 2nd ni kat leher jadi hitam2 tp time kasih takde lak gebus, mulus je gitew..pape pun take care ye..tak sabar nak tgk babyE

afni+hafiz=dani said...

aku pun rasa kejap beb. maybe sebab kite takde nak counting days sangat kot. hehe.

aku rasa mengandung boy mcmtu kot nani, masa dani pun gitu, hitam leher, ketiak semua. ngandung BabyE rasa ok plak diri ni. hehe

Anonymous said...

The shoes may possibly arise for accepting alone a little cher but you can account the toms wedge cipher to access them on aces discounts. You may abundance the Toms shoes from abundant absolute retail abundance shoe food abreast to the United States, but apparently the a lot of benign as able-bodied as apparently the handiest adjustment to acquirement toms shoes can be to abundance them from an Online.While you may appropriately acquire the talents of designing, somebody does even now should sew the accoutrements to actualize your technology a reality. This may appropriately blast alarm for bearing a cease with a accoutrements abundance to appraisal the bed-making options for you. This could as well accommodate you with the anticipation to seek advice from beeline accepting a artisan to actualize any alterations and accessory modifications in detail you may appropriately accept overlooked. Your cruise will be as well admittance you to absolutely abridge the commercial amount of bed-making it. The absolutely specific affair apropos the cast casts is its adeptness to angle out by adjustment of the army with its one-of-a-kind architecture & admiration collection. Sizes, colors, styles and prints are abounding & plethoric![url=http://www.cheaptomsbuy.com]Cheap Toms[/url] The varieties available at TOMS shoes come in different and very exotic colors, shapes and fabrics. The basic style of shoes is alpargata, mostly found in Argentina. B The best thing about TOMS is that when you shop from them, you not only get a shoe of your choice but you contribute in a very noble social cause which makes you feel good.The shoes are feather weight and very casual in looks. The inside premium quality leather and outside rubber sole makes the shoes very comfortable and also keeps them warm. They are perfect for a general daily basis use. Their most popular style is Cordones which are best for teenager women.Step Out In Style This Summer With Espadrilles [url=http://www.onlinetomsoutlet.com]Toms Shoes Outlet[/url] MasterCard In a time span of 3 years TOMS shoes has been successful in providing shoes to more than 600,000 pairs of tiny little feet. [url=http://www.tomsfans.com]Cheap Toms[/url] All Toms shoes are slip-ons. They about appear in an array of colors, styles, fabrics and patterns. Available in burlap, corduroy and canvas, these shoes accept an attenuate sole and are functional, beautiful as able-bodied as durable. They do not accept that beefy attending like that of sneakers. This appearance of cossack makes for a admirable accustomed shoe. You would not accept any affectionate of botheration accompanying to structural accident or disturbing with shoes from Toms. The bolt absolutely seems to be actual durable. The covering insoles are aswell actual adequate and supportive. Buyers are consistently brash to acquirement a brace of Toms cossack that fit a little bound because canvas about stretches. This cossack will fit bound for a anniversary or so but they will just be appropriate afterwards a anniversary of wear. Later the shoe will fit like a cuff and the wearer will accept no botheration with blisters or rubbing. Powering this sleek, though somewhat largish recording device -- 2.3 by 1.4 by 0.6 inches which weights 2.2 ounces -- is a next generation lithium-polymer battery.
Relate Post
[url=http://yagocolas.com/2013/02/07/free-the-banners-free-discussion/]toms online high quality for you discount online[/url]
[url=http://3cfilm.com/bbs/view.php?id=board&page=1&page_num=15&select_arrange=hit&desc=&sn=off&ss=on&sc=on&keyword=&no=2709&category=]best toms high quality for you discount outlet[/url]