HAPPILY EVER AFTER

Daisypath Anniversary tickers

Iman Dani Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Edna Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Ayra Mohd Hafiz

Lilypie Premature Baby tickers

Tuesday, October 4, 2016

Petua Hilangkan Kotor Pada Tiles

Assalamualaikum,
 
Saya pindah rumah yang baru ni ada dekat 2 tahun dah rasanya. tapi saya always struggle dengan masalah tiles. How I wish tiles saya macam rumah orang lain jenis licin kilat gitu. tiles rumah saya Masyaallah, dah la warna putih, lepas tu jenis yang kesat tu.
 
sebut je lah petua yang mana saya tak cuba. ada yang advise saya campurkan pencuci lantai dengan Clorox, hasil memang kurang baik mungkin sebab Clorox tu ada kandungan acidic, so bertambah kesat la lantai saya.
 
ada jugak saya baca, masa buat bancuhan tu, campurkan dengan air panas, lepas tu mop guna kain batik. seriously saya gigih cuba tau, tapi still lantai ku degil T__T
 
saya ada cuba sekejap Basic H keluaran Shaklee, not bad.. membantu jugak, tapi kalau nak kata super shining tu tak lah. tapi nampak la putih sikit lantai saya tu. lama jugak saya pakai Basic H ni, ada lah dalam lebih setahun. sebab masa tu ini je la paling effective.
 
tapi sekarang saya dah stop sebabnya, saya dah jumpa cara lain yang lebih cost-effective. seriously saya tak pernah terpikir pulak dengan cara ni menjadi. semua nya kebetulan bila tengah tolong suami bersihkan lantai dapur lepas dia buat drain clogging. saya guna "Sabun Basuh Baju", yes you heard me, sabun basuh baju je saya guna, bukan yang jenis liquid tau, saya guna yang serbuk, any brand will do.
 
caranya saya taburkan sikit serbuk basuh, jangan campur air, lepas tu amik kain yang telah dibasahkan, then gonyoh je la. tak perlu menggonyoh beria sangat, tak perlu pkai berus ke apa, tools dia: kain basah & serbuk basuh baju. lepas dah gonyoh, amik lagi satu kain basah yang bersih, lap je lah, memang akan nampak perubahan. tak payah beria nak guna banyak air sangat.
 
In Sha Allah cara ni effective, sebab lantai rumah saya jenis kesat then putih pulak tu, bebudak tengah membesar so paham-paham je lah tahap "baik" diorang when it comes to hygiene. kadang-kadang sakit mata tengok menitik-nitik aiskrim tumpah atas lantai. so try la k :)

 
ini lah lantai nya, sakit mata tak? seriously geram. rumah zahirnya nampak bersusun kemas, tapi bila tengok lantai, failed teruss T__T
 
 
 ini lah hasil lepas guna sabun basuh, better kan? sedap la mata memandang sikit :)

1 comment:

Yantieazan said...

Haha tetiba aku teringat beraya umah ko bawak mak mertua aku..perkara yang paling dia concern adalah tiles putih.. memang jenuh.. umah aku lantai bersih sebab ada MIL. dia sangat particular.. huhu