HAPPILY EVER AFTER

Daisypath Anniversary tickers

Iman Dani Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Edna Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Ayra Mohd Hafiz

Lilypie Premature Baby tickers

Wednesday, October 5, 2011

didik anak: mama monster, abah saviour (vice versa)

ok fine, aku senggangkan masa.. mari update blog yang dah makin sedih aku tengok ni. kalau ikutkan sibuk dengan kerja, bak kata pepatah; "work will never ends.."



hari ni aku nak sentuh mengenai peranan kami dalam mendidik dani. opss amaran, bukan aku nak ajar cara terbaik didik anak ok.. tersasar lebih tu, anak aku baru setahun jagung. tunggu dani berjaya jadi engineer ke, hidup kaya raya ke, baru aku kongsi dengan korang cara terbaik didik anak.. hehe



dalam parenting kita selalu dengar yang salah seorang akan menjadi parent yang tegas, and the better half will act more like saviour. masa aku pregnant kan dani, aku pernah cakap dengan B; "bila dani dah keluar nanti, i tak nak jadi macam mak-mak lain, terjerit-jerit marah anak, cubit tak pasal-pasal.." konon cita-cita di hati nak jadi ibu yang sweet, lemah lembut.



tapi hakikat selepas dani keluar, aku baru sedar yang aku lebih tegas, dan B lebih berlaku lembut dengan anak. macam aku selalu ingat kan dani apa yang salah, mana yang betul. kalo dani terlalu lasak, aku akan cubit sedikit. ahh pedulik kalau ada yang tidak setuju cara aku didik anak begitu, sebab mak aku selalu pesan; "jangan segan-segan nak cubit anak tu, kalau di layan kan ragam dia, susah kau nak bawak berjalan berjumpa orang.."



macam B dia lain, sebab tu aku selalu panggil dia "saviour".. dia selalu jadi penyelamat keadaan. belum pernah lagi rasa nya dia tak turuti apa kemahuan anak, semua dia layan. salah satu nya everytime aku marah dani, aku akan cakap dengan dia; "abah....tengok dani ni..pukk dia sikit" nak tau apa ekspresi dani? sikit pun tak percaya dengan kata-kata aku yang abah dia akan "pukk" dia, lagi dia lari dari aku pegi carik saviour dia ada la..



satu lagi aku tak suka bila ada pasangan yang jenis, kalau isteri marah anak tu, si suami marah balik si isteri..sebab ini akan mengelirukan budak. budak tu akan terpikir; "eh mana satu ni..apa aku buat ni mama marah ke tidak.." so lebih baik kalau si isteri tu marah kan benda yang munasabah, tak payah la suami beria nak backup anak. just monitor the situation, kalau agak-agak nampak si isteri tu ada potensi marah sampai tahap nak meroyan, baru la suami selamatkan keadaan ok!



conclusion nya, aku memang tak kisah nampak seperti monster di mata dani, dan abahnya adalah saviour. jangan lah sampai kedua ibu bapa terlalu manjakan anak, semua kerenah anak di hadapkan. biar salah seorang menjadi tegas. dan jangan tak tau kadang-kadang si saviour pun mampu jadi monster. so kita kena pandai mainkan peranan ikut situasi bila ia melibatkan cara mendidik anak..


ok lah, sebelum aku meleret seperti penceramah parenting skill, baik aku choww~ =)



budak banyak "auta"

6 comments:

bonda dadif aka akish said...

samela kite....me like a monster!..

en.hubby as saviour....

yela kalu 2-2 pon jadi monster...bleh mati sianak..
pon kalu 2-2 penyelamat...lingkupla mak apaknye pulak..

hehehehe

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

same laaa kadang tahap darh naik meledak...tapi si suami maintain cool macam anak tak de wat paper...hadehhh...

mun said...

eh setuju sgt2 bab bile mama marah...papa pulak selamatkan anak...urgh geram tao.....husband mun sm mcm husband afni..jadi savior

Haqq dan Laeka said...

kid punya perangai pulak..
biarlah kid yang marah dan pukul haqq sikit tu kalau dia nakal sangat..

tapi janganlah abah dia yang pukul..
berderau darah bila abah start tinggi suara kat haqq..
mak sentap tau... :P

FAD RMLN said...

i pun kdg garang juga. and most of the time harus lah abi dia yg jadi saviour. tp kdg abi imaan pun garang jugak and i pulak yg jadi saviour. hihihi.

afni+hafiz=dani said...

bonda dadif: yeah, mana bole 2,2 jadi monster..hehe

mya: hehe..slalu mak yg garang eh

mun: kadang2 menyampah eh, mesti anak kite sayang abah lebih..hehe

mak haqq: betul, kalo abah die da start mengamuk, kite pun takut tgk

fad: a'ah, kena tukar2 character kite ni baru betul cara didik kan.