HAPPILY EVER AFTER

Daisypath Anniversary tickers

Iman Dani Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Edna Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Ayra Mohd Hafiz

Lilypie Premature Baby tickers

Tuesday, October 25, 2011

aku dan keturunan kanser






aku pasti korang kenal siapa dia ni.. pada yang tak kenal, ini adalah Giulliana Rancic. Reality show dia adalah Giulliana & Bill. aku pun kalau agak-agak bosan takde channel best, memang for sure aku follow series dia.


tapi malam semalam, aku ada terpandang yang ada satu statement mengenai Giulliana tengah fight untuk breast cancer. Physically kita tengok dia ni memang fit kan, dan nampak macam living in healthy life. sekali dangg, di uji sebegitu rupa, kesian dia dah la tengah undergo IVF treatment.


aku bukan nak cite panjang lebar pasal hal dia ni, kalau korang nak tau further info, boleh kasi google search engine buat kerja.hehe. aku rasa takde siapa antara korang yang tau aku ni ada keturunan kanser. bermacam kanser yang keturunan aku ada. ada yang boleh fight and win, ada jugak yang goodbye.. dan orang yang terdekat dengan aku adalah mak aku sendiri..dia perna kena breast kanser masa umur dia dalam lingkungan penghujung 20-an.





mak aku adalah antara yang berjaya fight breast cancer. bila masa mak aku detect yang dia ada kanser? masa tu adik ketiga aku yang baru berusia dalam 2 tahun..dia suka sangat landing atas badan mak aku. then suddenly, mak aku rasa macm something went wrong bila dia rasa ada cecair yang meleleh. sekali tengok ada nanah yang mengalir. mak aku antara yang bertuah sebab dia dapat detect disease ni awal, dan alhamdulillah after several treatment, she's free from cancer.


aku sebagai keturunan terdekat apa possibility yang bakal terjadi? aku pernah baca dalam satu majalah, kalau kita mempunyai sejarah keturunan, possibility yang bakal terkena pada aku adalah 80%. quite high eh? bukan "quite" lagi, memang seriously high..sebab tu aku banyak amik precaution measures. agak-agak pelik sikit aku akan consult mak aku, or if things makin worst aku buat checkup.


so pada sesiapa yang ada possibility tu, korang rajin-rajin la baca pasal benda. opss jangan sangka sesiapa yang takde history tu bakal terselamat, tidak sama sekali. semalam pun aku ada amik insurans yang cover segala penyakit berkaitan wanita. kata orang, hari tak selalu cerah, so better sediakan payung sebelum hujan =)




p/s: yes, akhirnya berjaya update entry yang bermaruah..hehe

4 comments:

Nurul aziyana said...

er kenapa ni entry bermaruah afni?
kalo kanser xsakit kan kalo ade ketulan? tu yang kadnag2 biar je..huhuhuh

afni+hafiz=dani said...

yana, hehe..sebab penat afni fikir nak post entry yg elok2 skit..
kadang2 kita kena cek jugak, ada sorang kwn afni die operate kelenjar dkat breast die..masa tu dia rasa ada ketul2 gak la. tp kalo ketul2 tu x sakit, mayb kelenjar biasa kot

mun said...

eh yeke....dah lama tak tengok tau.....huhuhu

Aishah Rahim said...

Akak Aishah dulu pernah buat minor operate kat breast. Tapi bukan pasal cancer lah. Dia macam radang gitu. It starts with denyut-denyut dan kemudian sakit. Doktor just potong sikit kulit dia, dan pasang tiub untuk buang lendiran dalam breast dia tu.

Baru-baru ni, Aishah rasa benda yang sama. Tapi kat bawah keti*k. Emak dan kakak semua pesan suruh pergi check. Kalau ada pape, boleh detect awal. Tapi Aishah ni penakut sikit. Kang kalau dibuatnya Doktor tu diagnose something yang kita tak rela nak dengar macam mana kan?

Haih. Risau memang risau. Tapi takut tu tebal sangat. T__T