HAPPILY EVER AFTER

Daisypath Anniversary tickers

Iman Dani Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Edna Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Ayra Mohd Hafiz

Lilypie Premature Baby tickers

Tuesday, June 14, 2011

apa perlu dibuat kalau anak demam campak?

morning korang =)


ok, seperti yang di janjikan, aku nak share pasal tips-tips penjagaan anak terutamanya yang masih baby, kalau diorang kena demam campak. sebelum tu, entry ini sangat panjang tau. harap maklum yer.


apa yang aku tau, demam campak dengan chicken pox adalah lain, yang ini kalau kita tanya pada orang-orang tua lah. tapi dari saintifik keduanya adalah sama. mungkin demam campak ni ada bermacam jenis. macam dani, dia kena campak keladi, which is berbentuk seperti rashes satu badan.


tapi jangan anggap mudah, sebab even campak keladi ni berbentuk seperti rashes, tapi gatal or pedihnya memang masyaallah. sebab aku nampak kalo dani berpeluh, dia akan menangis pedih.




sorry eh tak berapa jelas, try enlarge, surely akan nampak those rashes





actually, kalau nak kena demam campak ni dia akan muncul tanda-tanda awal. mula-mula anak kita akan kena demam panas. panas di sini bermaksud range dia 39c or 40c yer.. kira nya even bg makan ubat demam or ubat "bontot" pun tak jalan. dan dalam pada dia demam tu korang akan nampak macam naik rashes kat muka sikit (at first aku ingat dani allergy ubat..) .. ha tu antara tanda-tandanya.


macam dani lepas 3 hari high fever, dia kebah satu hari, then esok pagi nya aku tengok penuh da bintik-bintik satu badan. so jangan panik. firstly, jangan sesekali mandikan budak tu, lap-lap je badan dia, kalau boleh jangan terdedah dengan air sangat. ok bab mandi-mandi ni pun, ada perbalahan dengan perubatan moden. doc cakap mandi adalah lebih baik, tapi orang tua kata jangan mandi. kalau mandi kan, nanti campak tu akan tersimpan kat dalam badan, which is lebih bahaya. so terpulang korang nak ikut yang mana. aku pilih lap kan sahaja dani dengan tuala basah.



anak memang akan menangis pedih, tabahkan ajer ok!




lepas tu, just sapukan jer lotion yang di provide oleh klinik. other sources, dekat farmasi pun ada jual dalam harga RM 11.50 jer. so kasi sapu satu badan. lotion ni dia memang ada rasa berangin sikit dan cepat kering.


lotion ni aku beli kat farmasi jer, lagi murah


dari segi ubat pulak, memang doctor akan bagi ubat untuk tahan gatal. tapi jangan dilupakan ubat demam pun perlu bagi gak. aku hari tu ingat ubat demam tak payah, tapi doctor cakap perlu bagi sebab demam campak ni infection dia pantas, so kena back-up dengan ubat demam sekali.



ubat demam dan ubat tahan gatal






jangan lupa monitor temperature anak ok!



overall itu lah yang aku buat, tunggu sampai campak tu da agak-agak hilang, baru boleh mandikan macam biasa. or optional, mintak lah air penawar dari mana-mana ustaz ok. memang ada yang minum air kelapa lah untuk cepat keluar habis campak tu, ada jugak mandi dengan air daun. tapi aku tak buat. bukan tak nak buat, sebab tak sempat nak usha benda-benda tu, dani suda sihat walafiat! so pada siapa-siapa yang anak belum kena demam campak, harap tips-tips aku ni boleh digunapakai. till then~





bila dani demam begini lah rupa nya dia

bila sihat boleh iku mama pegi ofis =)

18 comments:

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

adehhh sianyer dani ...

Mrs Nageb said...

Thanks for the info dear.. :)

KAK RAINBOW said...

afni nanti pm nurul pasal nak guna perkhidmatan bani tu kat fb ye.


dani dah semuh? semoga cpt sembuh ye dani

afni+hafiz=dani said...

armouris, tq.. gud info also

afni+hafiz=dani said...

mya, tau xpe. mujur dani sihat da..

afni+hafiz=dani said...

mrs nageb, my pleasure =)

afni+hafiz=dani said...

nurul, dani a sehat. mujur kejap je kena demam campak.

ok, nanti afni pm nurul k

MommyAmani said...

Thanks for info..my amani tgh demam campak jugak skng ni....

afni+hafiz=dani said...

Hai MommyAmani =)

yeke. xpe, moga cepat sehat =)

uyah zawiyah said...

Thx sis, anak sy sdg.mngalami nya skrg. kalau panas, rashes tu jd mkin teruk and merah2. well~ sgala tunjuk ajar akan diguna pakai. insyaAllah. :)

uyah zawiyah said...

Thx sis, anak sy sdg.mngalami nya skrg. kalau panas, rashes tu jd mkin teruk and merah2. well~ sgala tunjuk ajar akan diguna pakai. insyaAllah. :)

Mrs. Amad said...

baca kat cni..my bby baru lega demam.mmg demam 3 hari.smlm da ok.harini tgk ada merah2..uhuhuhu..takkoottt...

Myya said...

Takut..ank saya tgh kene ni..mcm mane ye

Azmizi Abdullah said...

ASSALAMUALAIKUM..TERIMA KASIH ADMIN UNTUK TIPS YG BERGUNA INI.. (^_^)Y

Unknown said...

kak .. blh rply asap ke ? nk tnya if baby ada ruam .. bintik2 halus yg bnyk tat campak ke ? N if tat campak blh kena angin ke ? baby x thn pns . so must kena kipas N aircond .

afni+hafiz=dani said...

Casey Wong:

Sorry for late reply. it depends, kalau full satu badan ada possibility maybe kena campak keladi ni.

pasal angin, yes baby bole masuk angin. it just u pakai kan pampers jer, tapi bila die tido, u seliutkan dia dgn napkin, so die tak sejuk sgt :)

!pureLIMe! said...

:)

Unknown said...

Anak saya demam 4 hari...jelum dgn air daun manbu...lpas tu demam dah kebah...tiba2 klua bintik2 kat muka dan bahagian dada...tapi sehari je...lpas tu da kurang..maknanye da ok da ke...