HAPPILY EVER AFTER

Daisypath Anniversary tickers

Iman Dani Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Edna Mohd Hafiz

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Ayra Mohd Hafiz

Lilypie Premature Baby tickers

Sunday, March 27, 2011

hentikan sifat kenegerian

hai semua =) lama da x update. last weken aku kena amik EL disebabkan makcik yang mengasuh iman dani terpaksa balik kampung. so aku la terpaksa take over jaga dani T__T


ok hari ni aku tergerak hati nak bercakap pasal sifat2 kenegerian yang sering dijadikan bahan umpatan orang. ni aku cite berdasarkan pendapat aku tau, so lepas ni jangan la pulak ada yang menghentam ke apa. semua orang ada pendapat masing2. aku cuma utarakan apa yang aku rasa agak x manis untuk dijadikan isu.

benda ni aku da biasa sangat dengar orang bercerita, dari zaman aku belajar lagi. almaklum bila kita di universiti memang kita akan bercampur dengan ramai orang yang berasal dari pelbagai negeri. kalo macam aku memang jenis x kesah, bukan setakat negeri apa, kaum apa pun aku xde hal lah nak berkawan rapat.


aku da biasa sangat dengar orang cakap:


  • orang kelantan: pemalas, pengotor, suka backup orang dia sendiri

  • orang melaka: suka mencarut, cakap kasar

  • orang negeri sembilan: pentingkan adat perpatih, rugi kawin. mulut laser

  • orang kedah/penang: lok lak je lebih!

  • orang johor: banyak gangster..

ok, itu antara yang aku da biasa dengar. sebelum tu aku mintak maaf pada yang terasa ok! niat aku hanya untuk menjadi iktibar pada yang lain. ouh sbelum kita proceed, FYI, aku orang wilayah persekutuan, B pula orang kelantan, tapi kami stay di JB. aku ni jenis x kesah bila ada kawan2 yang bercerita mengenai hal ni. bagi aku tu pendapat masing2, so selalu nya aku memang x campur kalo mereka nak bercerita.


bagi aku senang je, kadang2 mungkin individu tu pernah terkena dengan orang negeri tu. so dia jadikan isu. sebagai contoh;


rahmah: eh aku benci btoi dengan pompuan tu?


zalikha: eh kenapa?


rahmah: pompuan tu gatal sangat kacau boifren aku. da xde jantan lain agaknya!


zalikha: ouh yeke? dia orang mana?


rahmah: mana lagi orang kelantan la..


zaikha: uh kelantan jangan cakap la..memang pompuan dia jenis macam tu...!


itu sebagai contoh ok! sesiapa yang terasa aku tampar kang..huhu.. as conclusion, bagi aku kenapa ko nak kaitkan sifat seseorang tu dengan asal negeri dia. bagi aku da memang perangai dia macam tu. jangan kerana nila setitik, habis susu sebelanga. kerana perempuan tu gatal, ko kaitkan semua perempuan kelantan gatal. aku bukan nak backup orang kelantan ke apa ok! not even sebab B tu orang kelantan. cuma aku alergic orang yang bersifat kenegerian.


macam aku pulak, mentang2 aku kawin dengan B yang asal dari kelantan. orang lain suka nak korek2 tanya aku..ok ke kawin dengan orang kelantan? damn shit aku x suka! atau kalo ko busy body sekali pun, x perlu tanya aku face 2 face. cukup sekadar ko tanya dengan hati kau tu. pada aku, aku memang x kesah kalo ko nak bersifat kenegerian depan aku, tapi x perlu nak kaitkan dengan aku sambil tanya:


Temah: eh aku benci la dia tu. dasar selfish! aku memang agak da kalo orang kelantan memang perangai macam tu! oppsss..afni sorry k, i x maksud nak cakap camtu. yelah, hubby u kan orang kelantan..


jawapan aku? memang dalam hati confirm sumpah seranah. ko nak cite, cite je la, aku dengar. tapi x payah la nak kaitkan dengan aku. sebab yang penting aku sndiri TAK PERNAH MENGAMALKAN SIFAT KENEGERIAN! kalo ada yang nak cakap aku ek eleh mentang2 dia kawin dengan orang sana, nak backup la tu.. hello! aku x pedulik pun tau B asal dari mana ok!


bagi aku mudah saja., sentiasa la amalkan sifat JUST KEEP IT TO YOURSELF! selalu ingat semua umat manusia ada perasaan berkecil hati =)

6 comments:

nanonano said...

slalu dgr org ckp2 -tive psl org kelantan ni,
nak2 yg lelaki..
tp bg na, asal ckp org kelantan
terus terbayang si lelaki (comfirm ensem + jambu)
if perempuan mmg comey lote ahh..
hehe sbb kebanyakkn org klantan ni puteh2 gebu comey2 kan?
stakat ni ramai2 kwn klntan xde mlsh lg kot? :D

sharEna said...

sllu jugak dangar org ckp2 psl org negeri tu mcm tue or mcm nie. tp x amek port sgt pon

asal org tu baik dgn kite, x kesah la asal negeri mane pon. perlu kesah ker?

kite kesah klu org tu buat onar dgn kite jer. bermakna individu itu yg jahat. xde kene mengena dgn org laen pon waima parents dia!

KAK RAINBOW said...

kalau orang selangor apa pula ye? hehe. daku pun selalu dgr mcm ni. tp dulu kat universiti kawan je dgn semua org

afni+hafiz=dani said...

na, haha..tu la itu terpulang pada masing2. rasa x manis kalo kita ada sifat kenegerian ni kan

afni+hafiz=dani said...

sharena, betul tu. orang lain x salah pun, so x pyh nak libatkan orang lain =)

afni+hafiz=dani said...

nurul, hahaha..afni pun xtau la. btol tu,afni pun main kawan dgn semua org. x kira cina, india. apa semua bantai kawan.